heiligDit is meer dan het flauw nabootsen van het accent van de paus. Ik hoor jullie gelijk denken: geiligheid is zo’n plat woord. Daar kan ik het mee eens zijn. Het wordt veel te vaak gebruikt en op plaatsen waar christenen niet te veel affiniteit mee hebben. Heilig kan daar toch niets mee te maken hebben?

Maar toch: het woord betekent volgens het woordenboek ‘mannelijk zaad, vrouwelijke afscheiding’ en ook ‘sterk begeren’. Kortom, een biologische reactie van je door God gegeven lichaam op iemand die iets in je losmaakt. Niks platvloers aan dus. Ook zelfs essentieel te noemen, wil seks met je geliefde niet in iets plichtmatigs verzanden. Dat je lichaam van harte instemt met je geestelijk verlangen is iets heel fraais. Dat heeft de Schepper toch mooi bedacht.

Grenzen vervagen.

Problematischer wordt het als je lichaam iets wenst wat niet kan of mag. De grenzen daaromtrent vervagen en het gegeven ‘geiligheid’ is plat geworden. Het is algemeen goed je lichaam als graadmeter te gebruiken voor de te ondernemen acties. ‘Als ik er maar van geniet’ is het credo. Maar alleen de lichamelijke geiligheid volgen, maakt het plaatje incompleet. Opwinding is het surplus op de geestelijke liefde. Mij lijkt dat lichamelijke liefde alleen slechts de helft is. Veel minder dus.

Het grote gat tussen geilig-heid en heilig-heid.

Juist door de moderne benadering in een maatschappij waar alles moet kunnen, is dat alleen maar groter geworden. Juist daarom hebben wij christenen als we lichamelijk opgewonden raken al snel een ‘rooie-oortjes-dit-mag-eigenlijk-niet-gevoel’.

Ik pleit voor het terug claimen van wat in eerste instantie bij de erfenis van ieder mens hoort. De Schepper heeft lichamelijke opwinding of geiligheid of welk woord je er ook aan geeft, als essentieel beschouwd toen hij ons maakte. Seks is heilig. Wij mogen daarvan genieten met inachtneming van de door hem aangedragen adviezen (zoals monogamie). Door geiligheid als iets vies en onbespreekbaar te zien, zullen we in gesprekken hierover uiteindelijk weinig effect hebben op een niet-christen. Als wij ons puriteinser opstellen dan we in wezen zijn, wordt de verwijdering alleen maar groter.

Al vaker heb ik op deze plaats een lans gebroken voor jonge mensen. Ze zijn in de bloei van hun leven, ook seksueel. Laat ook het lichamelijke deel dan onverkort tot bloei komen en leg niet allerlei beperkingen waar ze niet horen. Het alternatief is dat jongeren losbreken van alle principes omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat zoiets heerlijks smerig is. En terecht! ‘Kind en badwater-verhaal’.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *